donderdag 6 november 2008

Speciaal voor de Julia-liefhebbers

De laatste weken voor ons vertrek, realiseerde ik me steeds meer wat we Julia aandeden door haar van haar geliefde opa’s, oma’s, gastouderkindjes en Anne Liudger weg te halen. Ik wist zo net nog niet hoe ze met hun afwezigheid zou omgaan. Het levert hier soms grappige en aandoenlijke taferelen op. Vooral ’s ochtendsvroeg als ze uit heerlijke dromen ontwaakt, klaarblijkelijk, horen we het nu vaak: dan begint ze met rijtjes familieleden: ‘oma Petera, oma Eijka, pake, opa Jos. Boahhhh en Levi, Nienke en Nico.

Ook midden in een bustochtje, of als ik haar eten geef, start ze soms met een serie. Het favoriete liedje is nu: ‘Jezus houdt van alle kleine kinderen’ en dat moeten we dan opvullen met alle mensen die ze kent in Nederland. Op haar verzoek ‘oh meer’ (nog meer) gaan we braaf door met couplet eenentwintig.

Verder hecht ze zich makkelijk en snel aan alle nieuwe mensen om zich heen. Ik mailde het al, maar vooral –en gelukkig, goed gegokt dus op dag drie – onze kersverse hulp in de huishouding Daphrose is favoriet. Als ze komt schoonmaken heb ik er de twee uur dat ze bij ons is een volledige taak aan om Julia bij al het schoonmaakwater, vieze doekjes, dweilen, chemische zeep of wassop weg te houden. Mmm, dat was ook niet helemaal de bedoeling van een hulp. Na afloop ga ik vaak het liefst voor pampus. Maar Julia helemaal niet, dus dat is helaas geen optie.

En ondanks mijn noeste ren- en vliegwerk, krijgt Julia het nog voor elkaar het afwaswater te drinken, zijn haar kleren na afloop drijfnat of ligt buiten opeens al de was uit de teil. Daphrose krijgt nog heel wat met haar te stellen.

De Kinyarwanda-leraar had het ook al snel door. Speciaal voor mij vertaalde hij in les drie de zin ‘Julia is een erg krachtige persoon’: ‘Juliya afite ingufu’. Knoop het in je oren.

2 opmerkingen:

  1. Geweldig! Blijf posten!
    Prachtige naam, Daphrose! Hoe oud is zij? (beetje beeldvormen ;o))

    Mirjam :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk dat Julia zo lekker aan het praten is en je op die manier iets van haar beleefwereld kunt meekrijgen. Wij moeten het vooral doen met hele rijtjes gka,gka.. en ophh. Nonverbaal genieten we van de 'kweetniet expressie met vooruitgestoken handjes.

    BeantwoordenVerwijderen