zaterdag 1 november 2008

Douchenood

Zondag 26 oktober

‘Onze’ heuvel heet Gikondo. Daar worden we als blanke mensen met een ‘bebe’ nog enigszins als bezienswaardigheid beschouwd. De huizen kennen er geen nummer, de straten geen naam en de wegen zijn nog onverhard, waardoor je er bij regenval door de rode modder moet baggeren.

Dat heeft wel zijn charmes. Een elementje van het feit dat we NIET op de heuvel van de president vertoeven gaat me hoogstwaarschijnlijk al heel snel de keel uit hangen. En dat betreft de watervoorziening.

Het is niet dat we drie soorten water hebben: eentje voor het handmatig kleren wassen, dat is regenwater dat in een grote zwarte ton wordt opgevangen op het erf.
Het voordeel van deze wateraanvoer is dat het redelijk hard uit de leiding komt spuiten, omdat die ton zo hoog hangt….het leidingwater is handig voor handen wassen, verder kan je er ook niets mee, want het komt dus met druppels uit de kraan.

Dan is er gefilterd water. Waar de filter is, weet ik niet. Maar op miraculeuze wijze staat er in onze badkamer een grote zwarte ton, waar we met een waterfles water uit kunnen vullen. Die ton blijft gevuld, wat we ook doen. Er loopt ergens een zwart elfje rond in de buurt dat die ton bijvult, op een moment dat wij er niet zijn.

Als we dat gefilterde water koken, kunnen we het daarna gebruiken als drinkwater. Op zich al een luxe, want dan hoeven we niet telkens met flessen water uit de winkel te klooien. Maar natuurlijk wel enigszins omslachtig als je het vergelijkt met Nederland.

Maar dan, het water uit de waterleiding. Dat komt natuurlijk van beneden en dat is te merken ook. Het komt druppelsgewijs uit de kraan. Uit de douche komt het helemaal niet. Laat staan dat er warm water is.

Douchen is er dus niet bij de komende tijd. Ik hoop voor ons eerste bezoek dat we hier al weg zijn als die arriveren.

Vanochtend leverde dat het volgende tafereel op. Ik heb eerst drie bakken gevuld met regenwater uit de leiding buiten, die heb ik vervolgens naar de badkamer gesjouwd. Voor de snelheid, er moest nog meer vandaag, heb mijn hoofd in de ton gestoken om mijn weelderige bos haar in een keer goed nat te maken. De shampoo heb ik er met kleine bakjes regenwater uitgespoeld.

Dat is dus precies een keer leuk. Ik heb van Johan al gehoord dat hij een douche heeft op zijn werk, in het kamertje naast zijn werkkamer. Ik denk dat ik daar binnenkort maar even op bezoek kom, samen met Julia, en wat shampoo. Gezellig.

2 opmerkingen:

  1. Hihihi, de handdoek niet vergeten he? ;o))))

    Mirjam :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anne,

    Diep respect voor jullie en anderen die geheel vrijwillig naar een plek gaan waar zoiets als douchen een luxe is! Ik zal morgenochtend extra genieten van de vanzelfsprekendheid hier in Nederland en wens je veel warme douches bij het kantoortje van Johan!

    Groetjes,
    Eveline

    BeantwoordenVerwijderen